leftfield

 leftfield your experimental field come up with us
 


2009/01«2009/02 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 »2009/03
     
In de begeleidende blurp wordt al direct duidelijk gemaakt hoe deze Japanse artiest over muziek denkt:
Waarbij ik denk dat hij "aufhebend" bedoelt, oftewel verheffend. En als er dan toch een labeltje op geplakt moet worden, hij prefereert "Post sampling kinetic nonhierarchical nonlinear nonequilibrium forth world muziq". Klinkt dus als iets abstracts, alhoewel we hier niet veel wijzer van worden.
Wat we krijgen zijn vijf vrij lange abstracte soundscapes waar veel zwaar vervormde, en soms zelfs onherkenbare stukken stem in verwerkt zitten. Let wel, het vermijd power-electronics excessen zoals we dat gewend zijn van bijvoorbeeld Sutcliffe Jügend. Noch valt het in de categorie "geleuter" zoals Kenji Siratori dat graag mag doen (als noot terzijde; ik heb besloten dat die man zich maar het beste kan beperken tot dark ambient, daar is ie erg goed in. Hij lijkt helaas een andere mening toegedaan). Nee, de stemgeluiden zijn exact dat, geluiden. Geluiden die dienen als ruw bronmateriaal die worden verweven in de muziek, bijvoorbeeld op "Potala Sympathy For Autism". Grote delen van het openingsnummer "Hegelian Distress (Song For Ituji)" zijn ook rond dit soort patronen met stemgeluiden gebouwd. En verder dus veel, bij gebrek aan een betere omschrijving, rustige, abstracte soundscapes. Merzbow-achtige escapades doen zich niet voor. Echt dark ambient wordt het nergens, echte muren van noise evenmin. Alhoewel een nummer als "Newest Bolshevik District" in de buurt komt van dat laatste.

Vind ik dit een aanrader? Moelijk, ik merk dat het album me nog erg aantrekt, maar evenmin erg afstoot, zelfs niet na herhaaldelijke luistersessies. Mijn neiging om hier stimulerende middelen bij te halen en het dan nog eens te proberen, geeft een goede indicatie van hoe stimulerend dit album op mij werkt. De middelste drie nummers, die enigszins richting "herkenbare" dark ambient en noise neigen, bevallen me wel. "Interessant" is nog de beste omschrijving die bij mij naar bovenkomt, en dan niet op een eufemistische manier bedoelt. Leuk om als luistermuziek eens een nummertje van tussen andere dingen door te weven. Hoezeer je dit zult waarderen zal erg afhangen van je verdraagzaamheid richting abstracte geluiden. Afraden zal ik dit album niet, daarvoor zit er domweg... nou ja, teveel interessants in dus. Ik blijf voor de verandering eens lekker neutraal.

- songsoverruins
The accompanying blurp on the website immediately clarifies how this Japanese artist thinks about music:

"Musical things mean nothing to me.
Rather music may be 'aufheben' for me."


I think he means "aufhebend", which is German for "elevating". And if there is a label to be attached, he prefers "Post sampling kinetic nonhierarchical nonlinear nonequilibrium forth world muziq". Sounds like something abstract, although it doesn't help us much.

What we get are five, rather long, abstract soundscapes containing a lot of heavily distorted, sometimes unrecognisable, vocals. Mind you, it avoids power-electronic excesses we are used to from, for instance, Sutcliffe Jügend. Neither does it fall under the banner of "babbling" as Kenji Siratori likes to do (as a note aside: I have decided he should stick to dark ambient, which he does well. Unfortunately he seems to have other ideas on that front). No, the vocal sounds are exactly that, sounds. Sounds that serve as raw material that are being woven into the music, as in "Potala Sympathy For Autism". Large parts of the opener "Hegelian Distress (Song For Ituji)" are also build around these kinds of vocal landscapes. And then there are of course, for want of a better description, the abstract soundscapes. You won't find Merzbow-like escapades here. It doesn't really turn into dark ambient, or into walls of noise. Although a track like "Newest Bolshevik District" comes close to the latter.

Can I recommend this release? Difficult question. I find that the album neither attracts, nor repels me, even after repeated listening. My tendency to get some hallucinogenics and try again might be an indication of how stimulating I find this album to be. The middle three tracks, that sort of tend towards "recognisable" dark ambient and noise, are most to my liking. But "interesting" is still the best descriptor that comes up. Without wanting to sound euphemistic. Possibly it would be nice to mix a track at random in between other things. How much you will appreciate this will likely depend on how well you can stomach abstract sounds. I won't dissuade you on this album, there is simply too much... well, interesting stuff happening here. No, I'll remain neutral on this one for a change.

スポンサーサイト

     
アトラクタ構成 - カオス解析解説 -

アトラクタ(attractor)とは、引き付けるという意味の英語の動詞「 attract」からできた名詞です。決定論に従う力学系の構造はd個の状態変数の関数として記述でき、 その運動は相空間における軌道(トラジェクトリ)が落ち着く先、すなわちアトラクタとして表現できます。 アトラクタの近傍を初期状態とする解は、文字通りアトラクタに引き付けられていきます。このアトラクタには いくつか種類があり、カオス研究がさかんになる以前は、「平衡点」「リミットサイクル」「トーラス」 という3つのアトラクタが知られていました。
しかしながら、一般には分析対象となる系の構造が明らかでない 場合や、すべての状態変数を観測することが困難な場合が多いようです。そこで1個の状態変数からd個の状態 変数を復元するターケンスの埋め込み定理を用います。ターケンスの方法によって再構成されたアトラクタは本来のアトラクタと本質的に微分同相が保証されています。ターケンスの手法により遅れ時間を用いて未知の状態 変数を復元することを埋め込み、遅れ時間のことを埋め込み遅延時間、状態変数の個数のことを埋め込み次元と 言います。
-関連項目-
相空間
「平衡点」「リミットサイクル」「トーラス」
ターケンスの埋め込み定理
ターケンスの埋め込みイメージ

相空間
力学系における運動は、時間と位置のグラフでは、その運動に関するすべての情報 は含まれていません。初期値に依存しない一般的な運動の表現方法は運動方程式のn個の変数を軸に とった空間を想定します。これを相空間あるいは状態空間と言いいます。たとえば運動方程式の変数が 3つのとき、3次元空間の一点として状態を表現すればその系の振る舞いが軌跡として一目で把握できます。
「平衡点」「リミットサイクル」「トーラス」
平衡点・・・振動の振幅が小さくなり静止状態に至る
リミットサイクル・・・初期値によらず一定の周期に至る運動
トーラス・・・2つの周期を持つ運動

平衡点 リミットサイクル トーラス
ターケンスの埋め込み定理
(時間遅れ座標による相空間とアトラクタの再構成の原理)
埋め込み遅延時間とは、アトラクタを描くために時系列データを多次元相空間内に埋め込む時のパラメータです。観測された一本の時系列データをw(k) とします(k=0,1,2,3…)。このデータを用いて、ベクトルPi=(w(i),w(iτ),w( i+2τ))をつくります(例として、3次元ベクトルとしました)。ここで、τが埋め込み遅延時間で時間遅れを表す量です。このベクトルPiを、3次元再構成相空間内(座標軸はXi=w(i), Yi=w( i+τ), Zi=w(i+2τ))に順次プロットしていくと(i=0,1,2,……,n)軌道が描けます。これがアトラクタです。

ターケンスの埋め込み定理
ターケンスの埋め込みイメージ
ターケンスのイメージ

プロフィール

makryham

Author:makryham
FC2ブログへようこそ!

最近の記事
最近のコメント
最近のトラックバック
月別アーカイブ
カテゴリー
ブログ内検索
RSSフィード
リンク
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる